کد خبر: ۴۳۳۹۲
۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
اتحادیه اروپا نسبت به آنچه تبادل اطلاعات نادرست در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) عنوان کرده است، به ایلان ماسک، مالک این پلتفرم هشدار داد.

 رئیس بخش صنعت اتحادیه اروپا اعلام کرد؛ محتوای خشونت‌آمیز این پلتفرم که در چندماه اخیر به‌ویژه در روزهای جنگ حماس و اسرائیل منتشر شده؛ باوجود هشدارها، طبق قوانین اتحادیه هنوز حذف نشده است.

 

بالاترین آمار اطلاعات جعلی

گزارش جدید کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که این شبکه اجتماعی در ۶ماهه اول سال۲۰۲۳ بالاترین نرخ پست‌های حاوی اطلاعات نادرست در میان همه پلتفرم‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی را داشته است. این آمار بالا و قابل استناد، اتحادیه اروپا را مجبور کرده تا به ایلان ماسک هشدار بدهد که از قوانین جدید برای ممانعت از انتشار اخبار جعلی و تبلیغات پیروی کند.

البته ایلان ماسک مدعی است که اقداماتی برای حذف حساب‌های کاربری و اخبار جعلی انجام داده است، اما واقعیت چیز دیگری می‌گوید. ردپای هوش مصنوعی مولد در انتشار اطلاعات جعلی نیز دیده می‌شود.

اتحادیه اروپا به ایلان ماسک هشدار داد | رفتار سختگیرانه اروپایی‌ها درباره اخبار علیه صهیونیست‌ها

درخواست ماسک برای فهرست جعلی‌ها

ماسک از اتحادیه اروپا خواسته است تا موارد نقض ادعایی را فهرست کنند. تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، جزئیاتی در مورد محتویات نامه‌ای که به ماسک زده است، ارائه نکرد. با این حال، او گفته که مواردی از تصاویر و حقایق جعلی و دستکاری شده به‌طور گسترده در بستر رسانه‌های اجتماعی گزارش شده است.

او در متنی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است، نوشت: «لازم است که پلتفرم ایکس خیلی فوری از کارآمدی سیستم‌های خود اطمینان حاصل کند و گزارشی از اقدامات خود را به من بدهد.» نامه او چند روز پس از حمله حماس به اشغالگران قدس که تاکنون تلفات و خسارت‌های فراوانی را در برداشته است، منتشر شد. ماسک پاسخ نامه برتون را در پلتفرم X داد و نوشت: «سیاست ما این است که همه‌چیز روشن و شفاف باشد؛ رویکردی که می‌دانم اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کند.

لطفا موارد نقضی را که به آنها اشاره می‌کنید در همین پلتفرم فهرست کنید تا مردم بتوانند آنها را ببینند.» برتون نیز در جواب نوشت: «ماسک به‌خوبی از گزارش‌های کاربران و مقامات در مورد محتوای جعلی و تمجید از خشونت آگاه است؛ اما بستگی به او دارد که بخواهد با آن به روشنی مقابله کند یا نه.»

 

الزام رعایت قوانین دیجیتال اتحادیه اروپا

اگر کمی به گذشته برگردیم، باید به این نکته اشاره کنیم که قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) که برای محافظت از کاربران پلتفرم‌های بزرگ فناوری طراحی شده، پاییز سال گذشته به قانون تبدیل و به شرکت‌ها زمان داده شد تا سیستم‌های خود را با این قانون تطبیق بدهند. اواسط فروردین امسال، این کمیسیون پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ اعم از پلتفرم‌هایی با بیش از ۴۵میلیون کاربر اتحادیه اروپا را که مشمول سخت‌ترین قوانین می‌شوند، ازجمله ایکس را ملزم به رعایت قوانین این اتحادیه دانست.

این قانون از شهریور امسال اجرایی شده است و براساس قوانین سخت‌تر، شرکت‌های بزرگ‌تر باید ریسک‌های بالقوه‌ را ارزیابی و گزارش کنند و اقداماتی را برای مقابله با مشکل انجام دهند. رعایت نکردن DSA می‌تواند منجر به جریمه‌های اتحادیه اروپا تا ۶ درصد از گردش مالی جهانی یک شرکت یا به‌طور بالقوه تعلیق خدمات شود. ماسک کمی پس از تصاحب این شرکت در سال۲۰۲۲، شورای امنیت و اعتماد توییتر را منحل کرد. این شورای داوطلبانه در سال۲۰۱۶تشکیل شد و شامل حدود ۱۰۰ گروه مستقل بود که در مورد مسائلی مانند آسیب به‌خود، کودک آزاری و سخنان نفرت‌انگیز مشاوره می‌دادند.

ویرا ژورووا، کمیسر اتحادیه اروپا و مسئولیت نظارت بر اجرای محدودیت‌های جدید اتحادیه بر فعالیت شبکه‌های اجتماعی، گفت: «ماسک می‌داند که مطابق با قوانین عمل نمی‌کند. این قانون الزاماتی را برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی وضع کرده و توییتر نیز باید از این الزامات پیروی کند. پیام من به شبکه اجتماعی «ایکس» این است که ما مراقب کارهای شما هستیم.»

فیسبوک بعد از توییتر

گزارش تحقیقاتی اتحادیه اروپا که در ۶‌ماه نخست سال۲۰۲۳روی غول‌های شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام، فیسبوک، تیک‌تاک، گوگل و چند شرکت دیگر انجام شده است، برای نخستین بار مقیاس اخبار جعلی را در رسانه‌های اجتماعی در سراسر اتحادیه اروپا آشکار کرده است. طبق این بررسی، تلاش‌های فیسبوک و تیک‌تاک و لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای حذف تبلیغات فریبنده، سخنان نفرت‌انگیز، میلیون‌ها حساب جعلی و سایر اطلاعات نادرست نیز مشخص شده است. ارزیابی‌های این گزارش نشان داده که پس از توییتر شبکه فیسبوک به‌عنوان یکی از بدترین شبکه‌های اجتماعی حاوی بیشترین حساب‌ها و محتواهای جعلی، در جایگاه دوم قرار داشته است.

فیسبوک درحالی در رتبه دوم بدترین شبکه اجتماعی قرار گرفته است که پیش از این، در کنار دیگر غول‌های فناوری ازجمله گوگل، تیک‌تاک و مایکروسافت قول داده بود تا فعالیت‌های خود را طبق آیین‌نامه‌ جدید اتحادیه اروپا پیش ببرد تا بتواند به‌کار در سطح این اتحادیه ادامه بدهد. در رتبه‌های بعدی بیشترین اطلاعات جعلی، شرکت مایکروسافت (مالک لینکدین) قرار دارد که در ۶‌ماه اول امسال، ۶.۷میلیون حساب جعلی همچنین ۲۴هزار محتوای جعلی را حذف کرده است.

یوتیوب نیز به اتحادیه اروپا اعلام کرده که بیش از ۴۰۰کانال درگیر در عملیات نفوذ مرتبط را حذف کرده است. تیک‌تاک نیز می‌گوید که تقریباً ۶ میلیون حساب جعلی و ۴۱۰ تبلیغ غیرقابل تأیید را حذف کرده است. گوگل نیز ادعا کرده که حدود ۳۰۰سایت مرتبط با نهادهای تبلیغاتی فریبنده و بیش از ۱۴۰هزار تبلیغ‌کننده سیاسی که هویت آنها قابل تأیید نبوده را حذف کرده است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها